Poziom: łatwy
Dziś o akwareli. Żeby nie było za nudno – o akwareli na płótnie. Jest to dość niecodzienne i rzadko spotykane rozwiązanie. Obraz “Galaxy Cat” to wynik eksperymentu, miejsce, gdzie farba akwarelowa spotyka się z akrylową. Farba akwarelowa najczęściej stosowana jest na papierze o wysokiej gramaturze. Przez to, że jestem zwolenniczką niestandardowych kombinacji zrodził się pomysł, by przetestować ją na płótnie. W malarstwie często pozwalam sobie na odstępstwa od norm i ogólnie przyjętych zasad. Tworzę w oparciu o intuicję i chęć eksperymentu. To te czynniki sprawiają, że moja malarska podróż stale mnie zaskakuje. Technika malowania akwarelą na płótnie zdecydowanie przypadła mi do gustu, a jej efekty satysfakcjonują mnie w pełni.
O akwareli
Nim przejdę do podłoża chwilę poświęcę samej farbie. Akwarela to farba wodna, która aktywowana pod wpływem wody daje różne ciekawe rezultaty. Ilość wody ma znaczenie i wpływa bezpośrednio na efekt końcowy. Im więcej wody dodasz tym farba bardziej się rozpłynie, tworząc zarazem obraz z plam. Obrazy takie cechuje pewne niedopowiedzenie – zjawisko niezwykle pożądane w sztuce. Im wody będzie mniej, tym łatwej uda ci się zawrzeć detale lub kontury na swojej pracy. Dużym atutem malowania akwarelą jest fakt, że pod wpływem wody możesz ją aktywować w dowolnym momencie. To znaczy, że raz namalowany fragment w każdej chwili może ulec zmianie. Farbę wyróżnia wyjątkowa lekkość i pastelowa kolorystyka. Obrazy wykonane tą techniką wyróżnia delikatność. Więcej szczegółów o farbie znajdziesz tutaj.
O akwareli na papierze
W tradycyjnej technice malowania farbą akwarelową stosuje się papier o gramaturze sięgającej nawet do 300 – 350 g / m2. Nie bez powodu. Malowanie na papierze daje nieco więcej możliwości niż na płótnie, z uwagi na to, że papier chłonie akwarelę i łączy ze sobą kolory głęboko w strukturze kartki. Na płótnie tak to nie działa. Tam możliwości są nieco ograniczone, acz równie efektowne.
Farbę na kartce możesz dowolnie przelewać, rozmywać. Znane i powszechnie stosowane są techniki mokra w mokrym (mokra kartka) i mokra na suchym (sucha kartka). Akwarela zupełnie inaczej zachowuje się na podkładzie uprzednio namoczonym obficie wodą. Techniką mokra w mokrym możesz wykonać cały obraz lub jego część, bo nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć obraz w technice łączonej. Wtedy część obrazu wykonana zostanie w technice mokra na mokrym, natomiast reszta w technice mokra na suchym. To świetnie rozwiązanie w przypadku chęci wyraźnego odróżnienia pierwszego planu od drugiego. Wtedy pierwszy plan należy wykonać na suchym podkładzie. Da ci to możliwość malowania precyzyjnego i pełnego szczegółów. Z kolei drugi plan należałoby wykonać na powierzchni już namoczonej wodą. Wtedy farba rozpłynie się tworząc zarazem efekt mgiełki. Taka kombinacja to świetnie rozwiązanie na wzmocnienie wrażenia przestrzeni w obrazie.
O akwareli na płótnie
Akwarelą na płótnie maluje się tylko na powierzchni. To znaczy, że farba na płótnie (w odróżnieniu od papieru) nie wchodzi w jego strukturę, tylko zatrzymuje się na zagruntowanej warstwie. Przez to, że płótno posiada bardzo wyraźną strukturę i gruntowanie farba akwarelowa osiada się między grudkami. Ostatecznie tworzy to bardzo oryginalny efekt. W trakcie malowania ma się wrażenie śliskiej lub tłustej powierzchni. W niektórych miejscach krople farby wzajemnie się wypychają. Na płótnie również możesz stosować w/w techniki: mokra w mokrym i mokra na suchym. Efekt będzie nieco inny, za to równie ciekawy.
Samo płótno jest bardziej chłonne, więc możesz pozwolić sobie na większe ilości wody niż na papierze. Jeśli po wyschnięciu zauważysz, że płótno miejscami wiotczeje wystarczy naciągnąć je przy użyciu klinów.
Czarne płótno
Do malowania wykorzystałam fabrycznie czarne płótno. W ostatnim czasie często je stosuję, dlatego dziś to stały materiał w mojej pracowni. Czarne płótno zwraca na siebie uwagę, a obrazy na nim wykonane cieszą się dużym zainteresowaniem. Po lewej obraz “Ona Wilk”, do którego tutorial jak malować krok po kroku znajdziesz tutaj. Po prawej natomiast znajduje się obraz “Dłonie” wykonany na zamówienie. Tym razem płótno posłużyło mi jako idealny podkład pod rysunek białym, żelowym długopisem. Faktura płótna zupełnie nie przeszkadzała w rysowaniu precyzyjnych linii. Do rysowania wykorzystałam 3 rozmiary długopisów: nr. 5, 8 i 10.
Białe, a czarne płótno? Czym się różni?
Tylko kolorem. Cała reszta wygląda zupełnie tak samo. Płótno też jest naciągnięte na blejtram, zabezpieczone z tyłu zszywkami. Jest zagruntowane, łatwo dostępne i możliwe do zakupu w dowolnym formacie. Jego cena nie odbiega znacząco od tradycyjnego płótna w kolorze białym. Obrazy wyżej to format 50 x 50 cm, natomiast “Galaxy Cat” to wymiar 30 x 30 cm.
Zapraszam Cię do malowania w oparciu o instrukcję krok po kroku!
Potrzebne kolory: biały, jasny brąz (yellow ochre), czekoladowy brąz (burnt sienna/umbra)
Farba akrylowa kolor: złoty.
UWAGA: nim przystąpisz do malowania chcę, żebyś wiedział, że efekt może różnić się w zależności od rodzaju płótna i sposobu jego gruntowania.
Przygotuj stanowisko do malowania.
Rozstaw sztalugi i przygotuj płótno. Jeśli nie dysponujesz sztalugami możesz malować w pozycji siedzącej, kładąc płótno na kolana i opierając je o krzesło lub stolik. Pamiętaj, żeby oparcie płótna znajdowało się na odpowiedniej dla ciebie wysokości zapewniając swobodę ruchu, wygodę i komfort siedzenia. W zasięgu ręki ustaw stolik, na którym ustawisz wszystkie niezbędne materiały: farby, pędzle i artykuły higieniczne (wyjątkowo przydatne w trakcie pracy twórczej). Pozbądź się rozpraszaczy (telefon) i włącz ulubioną muzykę, która umili ci czas malowania.
Jeśli chcesz by malowanie przebiegało sprawnie i przyjemnie zapoznaj się z 10 rzeczami, które potrafią utrudnić malowanie. Zwracając na nie uwagę przed rozpoczęciem malowania z pewnością zaoszczędzisz czas, farby i cenną energię!
Niezbędne narzędzia:
- Czarne płótno – zagruntowane, dowolny rodzaj i format. Moje jest 100 % bawełniane o wymiarach: 30 x 30 cm.
- Farby akwarelowe – w/w kolory i pojemnik na wodę.
- Farby akrylowe – kolor złoty.
- Pędzle – okrągły średni (rozm. 8) i mały (rozm. 0,5).
KROK 1. Wykonaj szkic.
Szkic to zawsze dobry początek. Jego wykonanie gwarantuje, że wszystkie elementy kompozycji zostaną prawidłowo rozplanowane. Zauważ, że sylwetka śpiącego kota zamyka się w kole. Od tego zacznij. Wykorzystując średni pędzelek i rozwodnioną farbę w kolorze białym naszkicuj okrąg, odsunięty od krawędzi blejtramu o ok. 0,5 – 1 cm. Pracując nad szkicem zaznacz pyszczek, w tym wystające wyraźnie jedno ucho, podkulone przednie i tylne łapy oraz zarysuj delikatnie wystający ogon.
Pracując nad obrazem Galaxy Cat nie staraj się wypełniać farbą całej przestrzeni płótna. Im mniej farby wykorzystasz pozostawiając tym samym czarne oryginalne tło płótna, tym ciekawszy efekt uzyskasz. Dzięki temu zabiegowi uda ci się wprowadzić odbiorcę w sferę tajemniczości i pewnego niedopowiedzenia.
KROK 2. Stopniowo nanoś kolejne kolory.
W tym kroku baw się kolorami. Słowo “baw” nie pojawiło się tutaj przypadkiem. Chodzi o to, by nanoszenie kolejnych kolorów odbywało się spontanicznie. Wsłuchaj się w swoją intuicję i poddaj się jej. Nakładaj kolory warstwowo lub pojedynczo. Dowolnie łącz je ze sobą i mieszaj. Eksperymentuj. Nakładaj rozwodnioną farbę raz na suche, raz na mokre płótno. Poznawaj jej możliwości i badaj różne kombinacje. Wykorzystaj kolory: yellow ochre, burt sienna oraz biały. Jednak nie rozpędzaj się za bardzo, bo akurat w tym przypadku “mniej znaczy więcej”.
KROK 3. Detale.
W tym kroku skup się na malowaniu detali. Wykorzystując plamy namaluj oczy, nos i ust. Dodatkowo przy użyciu małego pędzelka i białej farby namaluj pojedyncze włoski wzdłuż linii grzbietu, łap i na ogonie. Dzięki temu wzmocnisz wrażenie sierści. Dodatkowo cienkie linie włosków możesz uzyskać przez rozciąganie pędzelkiem wcześniej naniesionej mokrej plamy. Po prostu dotknij plamę i przeciągnij zabarwioną wodę, która osiadła się na powierzchni.
KROK 4. Wykorzystaj złoty akryl.
Wybrałam złoty kolor farby akrylowej z dwóch powodów. Po pierwsze świetnie będzie kontrastował z delikatną i pastelową kolorystyką farby akwarelowej. Po drugie po wyschnięciu farba będzie wyczuwalna pod opuszkami palców, co z kolei stanowić będzie dodatkową atrakcję. Farbę nanoś spontanicznie lub wybierz konkretne miejsca. Na wzorze znajduje się ona nad nosem, pod okiem, na pośladku i wzdłuż łapki. Nie przesadzaj z ilością. Mają to być pojedyncze maźnięcia. Pozłacane miejsca sprawią, że oglądana pod każdym kątem praca będzie mienić się metalicznym blaskiem.
KROK 5. Dostosowanie.
Dostosowanie to taki etap malowania obrazu, w którym wykonuje się ostatnie szlify. Żeby zobaczyć wyraźnie co i gdzie jeszcze należy poprawiać odsuń się od obrazu i przyglądaj mu się chwilę z odległości. Nowa perspektywa wskaże miejsca wciąż budzące niedosyt. Dokonaj wszelkich zmian, które nasycą cię satysfakcją. Namaluj wibrysy – wąsy znajdujące się pod nosem i nad brwiami. Możesz też wzmocnić kontur ucha, łapy czy fragmentu sylwetki.
I gotowe!
Oferowana w tym tutorialu technika jest niezwykle uniwersalna. Możesz stosować ją do malowania różnych innych tematów, tj. sylwetki innych zwierząt (np. wilka), sylwetki ludzi, czy choćby do malowania krajobrazu.
Koci brat
Idąc za ciosem namalowałam kociego braciszka w kolejnej sennej odsłonie. Kompozycja obrazu “Galaxy Cat II” również wpisuje się w okrąg. Atutem obu obrazów jest fakt, że można zawiesić je w dowolnej orientacji: pyszczkiem do góry, na dół lub na bok. Taki duet to oryginalna dekoracja wnętrza.
… a w przerwie malowania czytaj więcej o malowaniu na moim blogu! Miłego zaczytania! eM.
Jak spakować obraz do wysyłki?
Brawo, dziękuję. Choć maluję od dawna, to zawsze fajnie coś poczytać.
Pozdrawiam Barbara
Cieszę się, że artykuł okazał się inspirujący. 🙂
Hej! Powiedz proszę czy zakupione płótno powinnam jeszcze dodatkowo zamalować w całości czy wystarczy kupione w sklepie malarskim zagruntowane płótno? Czy na nim zaczynam już malować kota? I jeszcze jedno pytanie: Czy na koniec zabezpieczasz jakoś swoją pracę? Spray? Jakieś wykończenia zabezpieczające?
Płótno dostępne w sklepie jest już zazwyczaj zagruntowane (zwykle jest też tak opisane), więc na takim można już śmiało malować dowolną farbą. Po zakończonym malowaniu warto zabezpieczyć obraz werniksem do farb akrylowych / olejnych, o takim wykończeniu na jakim efekcie najbardziej nam zależy: matowym, błyszczącym czy satynowym.
Werniks moze byc uzyty do akwareli na plotnie?
Jak najbardziej. Jest też specjalny dedykowany werniks do farb akwarelowych.
Najtrudniejsza rzecz w zyciu to nauczyc sie, ktore mosty przekraczac, a ktore palic. – David Russell
Bardzo ciekawy blog, rzeczowy i wyważony. Od dzisiaj zaglądam regularnie. Pozdrowienia 🙂
Prawdziwy Sukces polega na tym, że dostajesz to, czego chciałeś :-). Szczęście na tym, że chcesz tego, co dostałeś.