Poziom: łatwy.
Jesień to niezwykle inspirująca pora roku, która skupia wokół siebie rzeszę miłośników. Kojarzona z kubkiem gorącej herbaty, ciepłymi skarpetami i dźwiękiem uderzających o parapet kropli deszczu. Wirujące na wietrze liście oraz ich szelest, wszędobylskie kasztany i inne dary natury to wyjątkowe natchnienie. Jesień otwiera wiele możliwości na twórcze działania. Stanowi motyw przewodni fotografików, inspiruje do tematycznego wystroju wnętrz, a także wkrada się w modę zdobiąc ubrania jesiennym motywem i kolorem. Umożliwia malowanie obrazów w kolorach czerwieni, żółci, soczystej pomarańczy i ciepłych odcieni brązu. Stąd jesienne obrazy cechuje duża atrakcyjność. Kiedy temperatura sprzyja warto wybrać się wtedy w plener, by na żywo móc malować jesienny pejzaż.
Kolor złota niezwykle dobrze sprawdza się w malarskim przedstawieniu oblicza jesieni. W pełni oddaje jej aurę i wyjątkowość. Mieniący się blask dodaje szlachetności dziełu i sprawia, że obraz staje się bardziej atrakcyjny. Kolor złota wspaniale współgra z brązami, czerwienią i odcieniami żółci. Dlatego na moim obrazie “Jesienna Bryza” jest kolorem dominującym.
W malarstwie kolor złota wykorzystywany jest od lat na wiele sposobów. Swoje dzieła malarskie możesz zdobić przy użyciu dekoracyjnej farby akrylowej w kolorze złota. W przypadku prac typograficznych lub motywów wymagających dużej precyzji świetnie sprawdzą się markery akrylowe, które również dostępne są w złotej wersji. Kolejną metodą, praktykowaną od lat i niezwykle efektowną techniką jest płatkowanie złotem, czyli nakładanie płatków złota przy użyciu specjalnego kleju. Ale o tym więcej kiedy indziej.
Obfitująca w deszcz pora roku zainspirowała mnie do przygotowaniu tutorialu: jak malować kroplę deszcze znajdującą się na liściu. W zaledwie kilku krokach poznasz uniwersalny przepis, który będziesz mógł wykorzystać w malowaniu innych obrazów zawierających motyw deszczu lub wody.
Zapraszam Cię do malowania w oparciu o instrukcję krok po kroku!
Kolory, które wykorzystałam w obrazie to: czarny, biały, złoty, żółty, czerwony, brązowy, zielony.
Przygotuj stanowisko do malowania.
Rozstaw sztalugi i przygotuj płótno. Jeśli nie dysponujesz sztalugami możesz malować w pozycji siedzącej, kładąc płótno na kolana i opierając je o krzesło lub stolik. Pamiętaj, żeby oparcie płótna znajdowało się na odpowiedniej dla ciebie wysokości zapewniając swobodę ruchu, wygodę i komfort siedzenia. W zasięgu ręki ustaw stolik, na którym ustawisz wszystkie niezbędne materiały: farby, pędzle i artykuły higieniczne (wyjątkowo przydatne w trakcie pracy twórczej). Pozbądź się rozpraszaczy (telefon) i włącz ulubioną muzykę, która umili ci czas malowania.
Jeśli chcesz by malowanie przebiegało sprawnie i przyjemnie zapoznaj się z 10 rzeczami, które potrafią utrudnić malowanie. Zwracając na nie uwagę przed rozpoczęciem malowania z pewnością zaoszczędzisz czas, farby i cenną energię!
Niezbędne narzędzia:
- Płótno – zagruntowane, dowolny rodzaj i format. Moje jest 100 % bawełniane o wymiarach: 30 x 40 cm.
- Farby – w/w kolory i pojemnik na wodę.
- Pędzle – rozmiar duży, średni i mały.
- Szpachla malarska.
KROK 1. Namaluj szkic liścia.
Nie zaczynam malowania bez szkicu… No chyba, że zależy mi na obrazie, który w żaden sposób nie opiera się na kompozycji, a ma być swoistym aktem twórczym. Zatem w pierwszym kroku, tradycyjnie, wykonaj szkic liścia. Umieść go w centralnym miejscu swojej kompozycji. Poza nim nic więcej nie będzie cię interesowała. Całą uwagę odbiorcy przekierujemy na niego i krople deszczu na nim się znajdujące. Szkic wykonaj stawiając dynamiczne ruchy pędzlem. Nie jest to zupełnie czas na malowanie szczegółów, więc nie staraj się malować precyzyjnie. Przymrużając delikatnie oko wyznacz obszary: liść i tło. Więcej na temat przygotowania szkicu znajdziesz tutaj.
KROK 2. Namaluj tło.
Tło to twoja ekspresja twórcza. Twoim zadaniem jest namalowanie różnych liści, które wzajemnie się przysłaniają. Wykorzystując szpachlę malarską nanoś spontanicznie kolory: brązowy, zielony, czarny, czerwony, biały i pomarańczowy. Kolor pomarańczowy uzyskasz przez połączenie koloru żółtego z czerwonym. Nakładaj je naprzemiennie. Oddaj się tej chwili i nie planując dokładnego rozmieszczenia maluj intuicyjnie. Przy krawędziach możesz użyć więcej koloru czarnego, dzięki czemu uzyskasz efekt winietowania (jest to efekt ściemnienia przy brzegach kadru na fotografii). Kolor biały możesz użyć w ostatniej kolejności nanosząc go w kształt liścia. Gdzieniegdzie zaznacz jego strukturę malując cienkim pędzelkiem lub wciąż szpachlą (jak ci wygodniej) znajdujące się na liściu żyłki.
KROK 3. Liść wypełnij kolorem i utwórz fakturę.
Wymieszaj kolor żółty z odrobiną brązu i bieli. Dzięki temu uzyskasz kolor blady żółty, który będzie stanowił neutralny podkład. Postaraj się nanieść grubszą warstwę. Wykorzystaj do tego szpachlę malarską. Kiedy wypełnisz całość przejdź do utworzenia faktury liścia. Polega ona na tym, że nakładając kolejną warstwę tego samego koloru na podkład dynamicznie odrywaj szpachlę, pozwalając by farba odstawała od płótna. W praktyce szybko zauważysz na czym polega ten mechanizm.
Dzięki niemu stworzysz oryginalną fakturę liścia, która bardzo przypominać będzie naturalną. Ten zabieg spowoduje, że farby na liściu będzie bardzo dużo, dlatego
Zrób sobie przerwę!
… najlepiej na dobę. W tym kroku zależy nam na utworzeniu trwałej struktury, którą następnie będziesz malować farbą. Niech farba całkowicie wyschnie, a żyłki liścia staną się zupełnie twarde. Bez tego nie ma możliwości przejścia do kolejnego kroku.
KROK 4. Przecierka.
Po kilku dobrych godzinach zauważysz, że farba utwardziła się, a wzory uzyskane za pomocą szpachli malarskiej stały się wp-admin/post.php?post=1930&action=editabsolutnie trwałe. Jest to moment na malowanie tzw. przecierką, czyli nanoszeniem różnych kolorów na fakturę za pomocą palca lub pędzelka. Efekt przecierki spowoduje, że farba nierównomiernie rozetrze się na płótnie, między szczelinami utwardzonej farby. Wykorzystaj kolory: żółty, zielony, pomarańczowy, brązowy, biały (głównie przy krawędziach liścia) i złoty. Złotego niech będzie najwięcej. Nakładając kolor złota dodaj go również trochę do tła po to, by obraz złapał spójność kolorystyczną, a złoto stało się kolorem dominującym. Na koniec, przy użyciu cienkiego pędzelka i koloru brązowego możesz poprowadzić kilka wyraźnych linii wzdłuż głównych ramion liści, zaznaczając układ waskularny liścia.
KROK 5. Namaluj krople deszczu.
Zastanawiałeś się kiedyś jak malować kroplę deszczu łatwo i szybko? Przepis jest banalnie prosty. Potrzebne będą wyłącznie dwa kolory: biały i czarny. W instrukcji poniżej będę odnosić się do środka kropki i jej bliskiego otoczenia. Dlatego, ponieważ aby kropla wygląda trójwymiarowo należy wyjść poza jej kontur.
Czyli:
1/ Kolorem białym namaluj białą kroplę.
2/ Kolorem szarym zaznacz cień naokoło kropli, zwracając uwagę na to by góra była jaśniejsza, a dół ciemniejszy.
3/ Kolorem czarnym i cienkim pędzelkiem namaluj wyraźny kontur kropli. Tuż przy dolnej krawędzi dodaj więcej czerni, by wzmocnić cień powstały na liściu.
4/ Ponownie wykorzystując kolor biały stawiaj pojedyncze kropki (tzw. bliki) w kropli i tuż pod nią.
Krople maluj w różnych wielkościach i kształtach. Rozmieszczaj je dowolnie na całej powierzchni liścia.
I to byłoby na tyle! Mam nadzieję, że tutorial sprawił ci przyjemność malowania, a wykonane na jego podstawie dzieło cieszy twoje oko!
Dobre słowo na koniec:
Traktuj malarstwo jak zabawę. Malując obraz wkładaj w niego spontaniczność i nie bój się eksperymentować. To co potrafi zabić wszystko w malarstwie to presja. Postaraj się jej wyzbyć i pozwól sobie odkryć swój własny styl. Nawet opierając się o tutorial dodaj coś od siebie. Niech wskazówki stanowią wyłącznie punkt wyjścia i kierunek, pamiętając, że to w twoich rękach znajduje się cała reszta.
… a w przerwie malowania czytaj więcej o malowaniu na moim blogu! Miłego zaczytania! eM.
To jest cudowne że można się czegoś nowego jeszcze nauczyć dziękuję😘
Wspaniale czytać! 🙂
Na początek to….. skorzystaj z każdej okazji, która pozwoli Ci popatrzeć na oryginalną kroplę na liściu. Pamiętaj że tu mamy do czynienia z fizyką a nie z abstrakcją. Inaczej wygląda kropla (de facto co przez wodną soczewkę widzisz) intensywnie oświetlona Słońcem a inaczej gdy jest zachmurzenie. Bardzo ważne jest jednoznaczne ustalenie z którego kierunku przez tę “soczewkę” przepływa największe oświetlenie, oraz pod jakim kątem patrzymy na tę kroplę. W tym celu najpierw “przestudiuj” rozłożenie cienia padającego przez oświetloną kulę. Przy ostrym świetle, ze względu na zakrzywienie powierzchni kropli, na jej płaszczyznach pojawia się także “odbicie” promieni świetlnych. Gdy na powierzchni znajduje się kilka kropli to cienie nie mogą układać się “przypadkowo”. Mocno oświetlona kropla to jest …soczewka. Zatem patrząc na powierzchnię liścia przez tę soczewkę zazwyczaj zobaczysz powiększenie struktury tej powierzchni, czyli że będzie ona “wyraźniejsza”.
Ten wpis robi wielkie wrażenie, swooją lekkością wprawia w osłupienie, Chciałbym tak Jak ty frazować piękne zdania przyjmij najszczersze gesty wielkiego uznania.