Poziom: łatwy.
Obraz “Ona Wilk” to wilcza opowieść o dzikiej naturze. Został zaprojektowany w taki sposób, by każde miejsce na płótnie opowiadało inną historię. Wodząc wzorkiem wzdłuż i wszerz, raz będziesz skupiał się na wilczym wzroku, raz na gwieździstym niebie w czasie zorzy, a jeszcze innym razem dostrzeżesz skaliste góry i wyobrazisz sobie, jakby to było stać na ich szczycie. Przenosząc się z jednego miejsca na drugie będziesz wzbudzał nowe emocje. Raz spokoju i ukojenia zatopionego w szeleście górskiego lasu i ciemnej nocy, raz adrenaliny wynikającej z niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą drapieżność wilczego stada. Pierwszy plan to wilk wpatrujący się odważnie w oczy odbiorcy. Na drugim planie, tuż nad jego głową znajduje się cień kolejnego, który informuje stado o swoim położeniu. Skupiając oko nieco po prawej stronie wilka dostrzeżesz kolejnego, przybranego w lęk pod osłoną agresji.
Na podstawie obrazu “Ona Wilk” chciałabym zaprezentować krok po kroku w jaki sposób możesz malować sierść zwierzęcia. Tak jak w przypadku każdego z moich artykułów chciałabym żebyś pamiętał, że oferowane przeze mnie triki malarskie to tylko jedne z wielu sposobów na malowanie. To co polecam to efekt mojego doświadczenia, oparty na moim poczuciu estetyki. A wiadomo – każdy ma inne! Dlatego niech ów tutorial stanie się dla ciebie jedynie (lub aż) punktem wyjścia i inspiracją. W trakcie malowania możesz dodać coś od siebie. Jeszcze lepiej będzie jak podzielisz się wtedy swoim spostrzeżeniem lub innowacyjnym wkładem w komentarzu. Dzięki temu ja i inni czytelnicy wzbogacą swoje dotychczasowe doświadczenie o nową perspektywę.
Sierść zwierzęcia może być: długa, krótka, twarda, miękka, gęsta, rzadka, z podszerstkiem lub bez. Tutorial możesz dowolnie modyfikować w zależności od malowanego zwierzęcia. Jednak zapewniam cię, że na podstawie podanych tutaj wskazówek z łatwością uda ci się oddać strukturę sierści zarówno w przypadku malowania psa, kota, wilka czy wiewiórki.
Przed przystąpieniem do malowania zwróć uwagę na dwa bardzo ważne aspekty, które gwarantują powodzenie malowania:
Po pierwsze: dobierz odpowiednie narzędzia
Kluczową rolę w malowaniu sierści odgrywa rodzaj pędzla, którego użyjesz. Żeby futro wyglądało naturalnie pędzli na pewno potrzebnych będzie więcej niż jeden. Jednak pierwsze skrzypce grać będzie pędzel o dość charakterystycznym włosiu:
Pędzel “wachlarz” to jeden z moich faworytów. Równie świetnie sprawdza się w malowaniu drzew i całego lasu. To w nim tkwi cała magia wilka znajdującego się na pierwszym planie. Dodatkowo zaopatrz się w średni płaski lub okrągły pędzel (osobiście preferuję płaskie) i jeden super cienki. Przyda się do precyzyjnego malowania detali.
Po drugie: zwróć uwagę na kolory
Drugim bardzo ważnym aspektem są kolory jakich użyjesz do malowania. Przyglądając się sierści zwierząt szybko zorientujesz się, że składają się z wielu wzajemnie przenikających się kolorów. Dodatkowo zwróć uwagę na zachowanie światła i cienia i tego, jak swobodnie przemieszczają się między włoskami. Mając to na uwadze łatwiej będzie oddać ci taki właśnie efekt na płótnie. Sierść nie może być płaska. Powinna składać się z kilku warstw różnych kolorów. Sierść wilków różni się zależnie od gatunku. Wilk z obrazu to kolory: biały (kolor dominujący), czarny (cienie), ciemny i jasny brąz (wzajemne ich przenikanie). Dodatkowo, żeby wzmocnić artyzm dzieła polecam ci dodanie odrobiny koloru złotego.
Fenomen czarnego płótna
Obraz namalowany jest na czarnym płótnie. Płótno tak przygotowane fabrycznie dostępne jest w większości sklepów plastycznych. Jeśli przyszło ci teraz na myśl: a może wystarczy, że białe płótno uprzednio pomaluję czarną farbą? Nie polecam ci tego. W tym przypadku nie uda ci się uzyskać takiego efektu, ponieważ przy nanoszeniu każdej kolejnej kolorowej warstwy lub dodania wody czarne tło będzie się rozmazywać. Malowanie na płótnie o czarnym materiale to niezwykle fajne doświadczenie, dlatego szczerze polecam ci zaopatrzyć się w takowe.
Zapraszam Cię do malowania w oparciu o instrukcję krok po kroku!
Potrzebne kolory to: biały, czarny, brązowy: jasny i ciemny, złoty, żółty, niebieski i zielony.
Przygotuj stanowisko do malowania.
Rozstaw sztalugi i przygotuj płótno. Jeśli nie dysponujesz sztalugami możesz malować w pozycji siedzącej, kładąc płótno na kolana i opierając je o krzesło lub stolik. Pamiętaj, żeby oparcie płótna znajdowało się na odpowiedniej dla ciebie wysokości zapewniając swobodę ruchu, wygodę i komfort siedzenia. W zasięgu ręki ustaw stolik, na którym ustawisz wszystkie niezbędne materiały: farby, pędzle i artykuły higieniczne (wyjątkowo przydatne w trakcie pracy twórczej). Pozbądź się rozpraszaczy (telefon) i włącz ulubioną muzykę, która umili ci czas malowania.
Jeśli chcesz by malowanie przebiegało sprawnie i przyjemnie zapoznaj się z 10 rzeczami, które potrafią utrudnić malowanie. Zwracając na nie uwagę przed rozpoczęciem malowania z pewnością zaoszczędzisz czas, farby i cenną energię!
Niezbędne narzędzia:
- Czarne płótno – zagruntowane, dowolny rodzaj i format. Moje jest 100 % bawełniane o wymiarach: 50 x 50 cm.
- Farby akrylowe – w/w kolory i pojemnik na wodę.
- Pędzle – wachlarz, średni i mały.
- Szpachla malarska.
KROK 1. Biały szkic.
Wszystkie elementy obrazu naszkicuj przy użyciu białej farby. Uwzględnij: wilka na pierwszym planie, sylwetki dwóch wilków znajdujących się na drugim planie (wilk wyjący i rozzłoszczony), obszar gór i gwieździste niebo. Góry maluj przy użyciu szpachli malarskiej. Dodatkowo zaznacz korony choinek na paśmie lasu znajdującego się między szczytami górskimi.
Na pierwszym etapie malowania wilczej sierści wykonaj biały podkład przy użyciu pędzla – wachlarza. Maluj dynamicznie i ekspresyjnie, ponieważ nie jest to zupełnie czas na szczegóły. Masz teraz okazję totalnie wyżyć się twórczo! Niech cała sylwetka wilka wypełni się bielą.
KROK 2. Skup się na wilku.
Nakładaj na białe futro kolejno kolory: jasny brąz i ciemny brąz. Maluj intuicyjnie, mieszaj je ze sobą. Wykorzystaj do tego pędzel – wachlarz.
Kolorem czarnym maluj szczegóły. Na gotową mieszankę kolorów nałóż solidną ilość czerni zaznaczając tym samym nos, oczy i wszelkie cienie. Uwypuklą one kształt wilczej głowy. Najpierw maluj przy użyciu pędzla typu wachlarz, następnie wymień go cienki, mały pędzelek i maluj szczegóły: okolice oczu, detale nosa czy pojedyncze włoski.
KROK 3. Namaluj oczy.
Do namalowania oczu wykorzystaj najcieńszy z pędzli jakimi dysponujesz. Wykorzystaj kolor czerni do zaznaczenia konturu i źrenicy. Tęczówkę namaluj wykorzystując min. 3 kolory: jasny brąz, ciemny brąz i zielony lub/i żółty. Kiedy farba będzie całkowicie sucha, jako ostatni krok, kolorem białym zaznacz bliki (białe kropeczki światła). Jeśli chcesz dowiedzieć się jak malować oko, ale ludzkie, zapraszam cię do artykułu tutaj. Oczy zwierząt i ludzi mają wiele wspólnego, dlatego wiele wskazówek podanych tam przydadzą ci się w malowaniu tutaj.
KROK 4. Białe i złote elementy.
Wróć z powrotem do futra wilka. Wszystkie kolory, które naniosłeś w kroku 2 z pewnością całkowicie już wyschły. A to daje ci możliwość bezpiecznego malowania szczegółów w kolorze białym, m.in. wąsów. Suchy podkład gwarantuje, że farba się nie rozmaże i nie zabrudzi. Chwyć za pędzel – wachlarz i nakładaj z powrotem białą farbę delikatnie. Muskaj płótno by pozostawić delikatny ślad pędzla. W niektórych miejscach (wybierz je intuicyjnie) dodaj odrobinę koloru złotego. Uatrakcyjnią obraz i sprawią, że oglądany pod każdym kątem będzie mienił się złotym blaskiem.
KROK 5. Namaluj tło.
Przełącz uwagę na tło. Przy użyciu średniej wielkości pędzla i rozwodnionej farby w kolorze białym wykonaj gwieździste niebo. Uderzaj delikatnie pędzlem o dłoń i chlap farbę na płótno. Z niektórych kropek poprowadź cienką prostą linię imitującą tym samym efekt spadającej gwiazdy.
Średnim pędzlem w kolorze niebieskim tuż przy horyzoncie maluj delikatnie błękit nieba. Mieszaj go z kolorem złotym. Nie maluj intensywnie wypełniając wyznaczony fragment płótna, tylko delikatnie muskaj / maźnij pędzlem, pozostawiając jedynie smugę koloru. Pamiętaj, że dominującym kolorem nieba jest czarny, oryginalny kolor płótna.
Góry, malowane w pierwszym kroku przy użyciu szpachli malarskiej i białej farby, wykonaj teraz analogicznie, z wykorzystaniem tym razem czerni. Zaznaczaj wyraźnie ostre szczyty górskie.
Malowane uprzednio sylwetki drzew wzmocnij teraz kolorem zielonym. Wykorzystaj pędzel – wachlarz, który świetnie odda iglastą fakturę lasu.
Przy użyciu małego pędzla i mocno, naprawdę mocno rozwodnionej białej farby, namaluj parę z wilczego pyska unoszącą się ku górze. Świetnie sprawdziłaby się tutaj farba akwarelowa, ale porządnie rozwodniona farba akrylowa również zdaje egzamin. Taką wykorzystałam w tym obrazie. Więcej na temat rodzajów farb znajdziesz tutaj.
Obraz gotowy!
Mam nadzieję, że wskazówki podane w tutorialu nie brzmiały nazbyt skomplikowanie i udało ci się przenieść je na swój obraz. Malowanie sierści według instruktażu wyżej to uniwersalny przepis, który możesz śmiało poddawać modyfikacjom. Będzie mi niezmiernie miło jeśli podzielisz się swoim doświadczeniem w malowaniu w komentarzu! Każda twoja sugestia co do klarowności przygotowywanych przeze mnie tutoriali jest dla mnie na wagę złota. 🙂
… a w przerwie malowania czytaj więcej o malowaniu na moim blogu! Miłego zaczytania! eM.
Prawdziwy z Ciebie talent i mistrz pióra z ogromną łatwością przekładasz myśli na słowa… trzymaj tak dalej, dbaj i pięlęgnuj swego bloga… Skąd czerpiesz tak ciekawe inspiracje ?
Słowa mają ogromną moc, Ja bardzo w to wierze. Mogą inspirować, dawać motywację lub pocieszenie, a gdy go potrzeba. Czasem w jednym zdaniu jak zaklęta jest madrość, której szukamy w życiu przez bardzo długi czas. Twój blog to dosadnie urzeczywistnia!